Onze plannen

U kunt onze plannen ook lezen in onze schoolgids.
Ze staan vermeld in hoofdstuk 8.

Gert Biesta (onderwijspedagoog en hoogleraar aan de Universiteit van Luxemburg) noemt het proces van plannen 'Het prachtige risico van onderwijs'. Dit is geen instrumenteel proces, waarbij er volgens voorgeschreven recepten gewerkt kan worden. Het is juist vooral een 'praktijk' en een 'zacht proces' en dat vraagt temeer om professionaliteit. Het is geen mechanische interactie, maar een menselijke interactie. Dit is niet te vatten in een model, zelfs niet in het “directe instructie model”.

Onze plannen zijn daarom richtinggevend waarbij we streven om onze plannen te verwezenlijken. Maar we staan zeker ook open voor voortschrijdende inzichten.

We maken daarbij gebruik van ‘the golden circle’ (Simon Sinek) waarin drie vragen belangrijk zijn: Waarom (doen we dit)?, Hoe (doen we dit), Wat (zijn de verwachte resultaten)?

Pandemie en Nationaal Plan Onderwijs

We constateren dat de pandemie invloed heeft gehad op de schoolontwikkeling en de ontwikkeling van leerlingen. We pakken daar waar het kan de draad weer op (m.b.t. de schoolontwikkeling) van eerder gemaakte plannen welke niet uitvoerbaar waren tijdens de pandemie.

Door gebruik te maken van de mogelijkheden welke het Nationaal Plan Onderwijs ons biedt willen we onze leerlingen extra hulp en ondersteuning bieden. Het team heeft hierover met elkaar gesproken en afspraken gemaakt. We zetten in het NPO niet alleen in op cognitieve ontwikkeling (extra tijd ingeroosterd voor hoofdvakken & kleinere klassen & extra ondersteuning), maar ook op kansengelijkheid (Yuniors) en sociaal-emotioneel welbevinden (kanjertraining; coöperatief leren; muziek&drama en bewegend leren). Het plan NPO is in behandeling in de MR en ligt ter inzage in school.

 

8.1. Coöperatief Leren (verder uitbouwen)

  • Waarom doen we dit?
    • Uit de inventarisatie onder het team m.b.v. ‘Werken met Kwaliteitskaarten’ en de audit blijkt:
      • We willen leerlingen meer betrekken bij de inhoud van de lessen (en bij hun leerproces)  en
      • We willen leerlingen meer zelf verantwoordelijk maken van hun leerproces
      • We willen leerlingen meer voorbereiden op het leren in het VO en MBO/HBO door hen deze vaardigheden eigen te maken.
    • We breiden onze eigen didactische vaardigheden verder uit (update)
    • We vinden het belangrijk dat denkvaardigheden van leerlingen worden vergroot
    • We willen de leerresultaten voor de school positief beïnvloeden/verbeteren.
  • Hoe doen we dit?
    • Implementatie van deze didactische vaardigheid zal gedurende het schooljaar in de klassen plaatsvinden
      • Leerkrachten oefenen verschillende vormen van coöperatieve leerstrategieën
      • Leerkrachten passen dit toe in verschillende vak- en vormingsgebieden.
      • Elke groep oefent hier tenminste 2 keer per week mee.
      • Leerkrachten maken gebruik van collegiale consultatie m.b.t. coöperatieve werkvormen.
      • Klassenbezoeken zullen worden uitgevoerd door IB-ers en directie waarbij speciale aandacht zal zijn voor deze didactische werkvormen.
    • We communiceren middels (thematische) nieuwsbrieven naar onze geledingen over het gedachtengoed van dr. Spencer Kagan en de ontwikkelingen van ons proces.
    • Leerkrachten kunnen middels intervisie en collegiale consultatie elkaar ondersteunen en helpen.
  • Doelen
    • Aan het eind van het cursusjaar is elk teamlid scholing bekwaam en weet wat wij verstaan onder Coöperatief Leren (Kagan).
    • Aan het eind van het cursusjaar heeft elk teamlid wekelijks geoefend in toepassingen van coöperatief leren in de klas.
    • Afspraken over de wijze van werken en momenten zullen lopende dit schooljaar worden besproken en vastgelegd.
    • Regelmatig zal in de interne nieuwsbrief (op personeelsniveau) geschreven worden over coöperatief leren.
    • De coördinator zal tijdens de plenaire en/ of bouwvergaderingen (vanuit de rol als directielid) onbekendere vormen van coöperatief leren uitvoeren met het team met als doel dat deze door de collega’s in de klassen ingezet kunnen worden.
    • Ouders zijn op de hoogte van het gedachtengoed van Coöperatief Leren (Spencer Kagan) en  de ontwikkelingen op school d.m.v. nieuws in nieuwsbrief.
    • Er komen twee thematische nieuwsbrieven uit. 
      Hierin worden ervaringen van leerkrachten en leerlingen gedeeld evenals het gedachtengoed van Kagan. Deze thematische nieuwsbrieven worden gemaakt door de bouwcoördinatoren en directie.
  • Verwachte resultaten
    • Onderzoek toont aan dat het werken met Coöperatieve Leerstrategieën
      • schoolresultaten verbetert
      • de prestatiekloof verkleint
      • denkvaardigheden ontwikkelt
      • disciplineproblemen vermindert
      • relaties tussen personen van verschillende culturele achtergronden verbetert
      • karakterontwikkeling stimuleert 
      • sociale vaardigheden, gevoel van eigenwaarde en motivatie voor school en lesstof laat toenemen.

8.2. Yuniors - Tienercollege (verder ontwikkelen)

Yuniors is een onderwijsvorm voor leerlingen tussen 10 en 14 jaar en biedt een vierjarige overgang tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

De overgang van PO-VO is niet voor alle leerlingen makkelijk. Soms zijn leerlingen nog niet toe aan de stap naar het VO en hebben ze meer tijd nodig om succesvol te zijn. Dit heeft soms oorzaken die te linken zijn aan elementen als leerstijlen, organisatiestructuren en authentiek  cognitieve ontwikkeling van kinderen.

  • Waarom doen we dit ?
    • Verbeteren/vergemakkelijken overgang Basisonderwijs – Voortgezet Onderwijs.
    • Leerlingen meer tijd geven ‘toe te groeien’ naar het Voortgezet Onderwijs.
    • We merken dat er ook op landelijk niveau diverse ontwikkelingen zijn t.a.v. kansengelijkheid en ‘een brede brugklas’.
  • Hoe doen we dit ?
    • We starten wederom met één groep 7 van maximaal 25 leerlingen
    • De huidige groep Yuniors stroomt door naar het volgende leerjaar
    • Het dagprogramma zal bestaan uit taal, rekenen en Engels op de ochtenden. De middagen zijn ingericht voor thematisch onderwijs waarin vakoverstijgend wordt gewerkt.
    • We maken gebruik van IMYC (en IPC)
    • We werken hierin samen met CSG Dingstede, maar sluiten niet uit dat in de toekomst hier andere partners (uit het VO) bij aanschuiven.
    • De werkgroep Yuniors (bestaande uit leerkrachten van PO en VO) komen tweewekelijks bij elkaar om met elkaar het lesprogramma en de inhoud daarvan vorm en inhoud te geven.
    • De aanvliegroute voor Yuniors (2023-2024) zal eerder starten. De werkgroep zal hier in het huidige cursusjaar aandacht aan besteden en hiervoor een plan verder uitwerken. Daarbij zal o.a. de intentie zijn om op alle KindPunt-scholen een informatieronde te houden voor ouders en leerlingen.
  • Voor wie (welke doelgroep leerlingen) doen we dit?
    • Wij richten ons voornamelijk op leerlingen waarvan wij verwachten dat ze uiteindelijk in kunnen stromen in TL3/Havo3. Leerlingen die zich aan de randen van het onderwijsspectrum (BK (basis-kader en VWO) bevinden zullen normaal gesproken op een natuurlijke manier aansluiting vinden in het voortgezet onderwijs.
  • Doelen
    • Een mooiere overgang van PO naar VO
    • Een andere leerrijke omgeving creëren voor leerlingen
    • Tijdspad:
      • 2022-2023 -groep 7 en 8;
      • 2023-2024 -groep 7, 8 en 9;
      • 2024-2025 -groep 7,8,9 en 10

 

8.3. Rekenen (verder ontwikkelen)

  • Waarom doen we dit ?
    • We merken dat de leerresultaten van rekenen niet op het door ons gewenste niveau zijn. Dit willen we verbeteren.
      Dit heeft deels met de pandemie te maken waarin leerlingen nu bijna twee jaar in verkeren. (Deze pandemie heeft een negatieve invloed gehad op leerlingen).
    • Met Bareka bouwen leerkracht en leerling samen aan een stevig ‘rekenmuurtje’ en krijgen ze een helder beeld van de rekenontwikkeling voor gerichte ondersteuning en oefening!
    • Monitoring gedurende de pandemie heeft ons laten zien dat de ……….
  • Hoe doen we dit?
    • Het gehele team heeft een cursus ‘rekenmuurtje’ (Bareka) gevolgd (2020-2021)
      • Het Rekenmuurtje is opgebouwd in vier fases, waarbij we de eerste fase in de loop van het onderzoekstraject hebben opgedeeld in fase 1a en fase 1b.
      • De donkergroene stenen in de onderste lagen vormen de basis voor een solide rekenontwikkeling. Bij deze sommen is de automatisering van groot belang!
      • De verschillende toetsen van de Profieltoets Rekenen brengen het totale rekenmuurtje in beeld.
        • De automatiseringstoetsen brengen de vlotte beheersing (speed) van de donkergroene stenen uit het muurtje in beeld.
        • De screeningstoetsen brengen de beheersing (power) van het complete rekenmuurtje in beeld.
        • De getalbegrip-toetsen brengen de beheersing van de “tussenlagen” in beeld. Het getalbegrip vormt de basis voor de “power” van de bewerkingen.
    • De rekenkast (met materialen) wordt nog meer gebruikt.
    • We schaffen oefensoftware aan waarin automatiseren centraal staat.
    • Voor meer informatie: www.bareka.nl
    • Dit cursusjaar zal er één uur extra ‘rekenen’ ingeroosterd worden voor de groepen 4 t/m 8
    • Dit cursusjaar wordt er voor bepaalde groepen meer tijd voor rekenen ingeroosterd omdat uit analyse blijkt dat dit voor deze groep leerlingen nodig is. (plan NPO)
      De rekenactiviteit kan per groep verschillen in rekenopdrachten.
  • Verwachte resultaten
    • Leerlingen laten zien dat hun rekenvaardigheden zijn verbeterd.
    • Eigenaarschap van de leerlingen, kinderen krijgen meer inzicht in hun eigen rekenvaardigheden (m.b.v. het rekenmuurtje).
    • Leerresultaten in CITO gaan omhoog m.b.t. ‘rekenen en wiskunde’.
    • Betere automatisering van rekenvaardigheden.

8.4. Taal- en leesontwikkeling (verder ontwikkelen)

  • Waarom doen we dit?
    • We willen dat alle leerlingen met een goed leesniveau onze school verlaten.
    • We willen betere leerresultaten t.a.v. lezen.
    • Het algemene beeld uit de leesmonitor is dat de leesmotivatie daalt vanaf groep 5.
    • Monitoring gedurende de pandemie heeft aangetoond dat de resultaten op begrijpend lezen een kleine achteruitgang vertonen, terwijl het technisch lezen een scherpere daling laat zien.
  • Hoe doen we dit?
    • De intensieve samenwerking met de bibliotheek wordt voorgezet. Daar hoort een goed-‘werkende’ bieb op school bij. Maar ook deelnemen aan verschillende leesactiviteiten van de bibliotheek, zoals de Drentse Top 5, voorleesactiviteiten, voorleeswedstrijd (groep 7&8), Leesvreters e.d.
    • De beschreven activiteiten uit het leesplan worden conform afspraken uitgevoerd.
      Dat zijn o.a.
      • Het jaarlijks uitvoeren van de leesmonitor; het analyseren daarvan en presenteren aan het team.
      • Implementatie van een nieuwe leesmethode in de groepen 4, 5 en 6.
      • Zoekvaardigheden: Leerkrachten helpen de leerlingen zoeken naar geschikte boeken. De leerkrachten gaan dus mee naar de bibliotheek. Biebouders spelen hier een rol in.

Doel: Minimaal 80% van de leerlingen in de groepen 5 t/m 8 kunnen een boek in de bibliotheek vinden.

      • Leesmotivatie: Vasthouden en verbeteren van de leesmotivatie en leesplezier van de leerlingen met behulp van leerkrachten en ouders. Boekpromotie is hierin een belangrijke stimulans. Boekpromotie en leesmotivatie vindt o.a. plaats tijdens de eetmomenten van leerlingen. 
      • Werken met boeken: Boekpromotie structureel gaan toepassen d.m.v. het voorlezen van verschillende soorten boeken en/of andere activiteiten zoals de boekenkring en leesgesprekken.
      • Informatievaardigheden: Aandacht besteden aan de wijze waarop leerlingen informatie zoeken voor bijvoorbeeld hun werkstuk.  
      • Informatievaardigheden: We willen verder inzetten op Schoolwise. De leerkracht van groep 6, Annemieke van der Vaart, start deze pilot.  
    • Leerkrachten zijn op de hoogte van de inhoud van het leesplan:
      We bespreken op een bouwvergadering het leesplan.
    • We willen de ouderbetrokkenheid vergroten o.a. door middel van tips in de nieuwsbrief.
    • De leescoördinatoren organiseren, monitoren en begeleiden bovenstaande onderdelen.
    • Dit cursusjaar wordt een audit afgenomen met de focus op taalontwikkeling door een externe partner.
    • Dit cursusjaar wordt er voor bepaalden groepen meer tijd voor taal ingeroosterd omdat uit analyse blijkt dat dit voor deze groep leerlingen nodig is (plan NPO)
    • De taalactiviteit kan per groep verschillen in lezen/spelling en/of taalopdrachten.
  • Verwachte resultaten
    • Na ca. 2 cursusjaren is de ‘leesdip’ in de middenbouw niet meer aanwezig.
    • We verwachten dat ouders het belang van lezen zullen waarderen en vergroten.
    • De boekenkring is structureel geïmplementeerd in de bovenbouw.
    • We zien in de jaarlijkse leesmonitor een groeiende lijn t.a.v. leesmotivatie en boekenkring.

 

8.5. Kwaliteitszorg

  • Waarom doen we dit?
    • We willen kritisch naar onszelf kijken.
      “Doen we de goede dingen en doen we ze goed?”
    • We willen onze manier van werken, daar waar noodzakelijk, verbeteren.
    • Jaarlijks wordt een thematisch onderzoek (audit) uitgevoerd door een externe partner m.b.t. een thematisch onderzoek. Voor dit schooljaar staan taal en lezen op het programma.
  • Hoe doen we dit?
    • Middels enquêtes worden knelpunten/aandachtspunten zichtbaar.
      • We gaan een leerling-enquête uitvoeren onder onze leerlingen (veiligheid). Dit is een jaarlijkse verplichting vanuit de overheid.
      • Met het team wordt het school(ondersteunings)profiel besproken en ingevuld (MonPas).
      • Dit cursusjaar behandelen we onderstaande kwaliteitskaarten:
        • Kwaliteitskaart ouders/leerlingen Corona
        • Kwaliteitskaart taal
        • Kwaliteitskaart lezen
        • nog te kiezen
        • nog te kiezen
  • Verwachte resultaten?
    • We verwachten dat we met onze leerling- en ouderenquête minimaal een 7,5 gemiddeld scoren.
    • We verwachten de het SOP (SchoolOndersteuningsProfiel) voor onze school niet zal veranderen
    • We verwachten dat met de insteek van Coöperatief Leren en ‘het rekenmuurtje’ de knelpunten van genoemde kwaliteitskaarten (in 2017) zullen zijn opgelost.
       

8.6. Kunstzinnige vorming-cultuurmenu

  • Waarom doen we dit?
    • De mens is meer dan een getal wat zijn/haar cognitieve vaardigheid uitdrukt.
    • We willen leerlingen laten ontdekken waar hun talenten zitten.
    • Samenwerking met externe organisaties (experts) verhoogt de kwaliteit van onderwijs.
    • We vinden het belangrijk dat leerlingen met verschillende cultuurvormen in aanraking komen en dit ervaren.
  • Hoe doen we dit?
    • We zetten het schoolkoor voort.
      Deelname hieraan is gratis. Het schoolkoor is een naschoolse activiteit.
    • We zetten de ukelele-lessen voort.
      Deelname hieraan is gratis. De ukelele-lessen zijn een naschoolse activiteit.
    • We werken samen met Scala in het uitvoeren van het zgn. cultuurmenu.
      Dit is een jaarlijks gegeven in de school, waarin verschillende vormen van cultuur en kunstzinnige vorming aan bod komen voor alle leerlingen tijdens hun schoolloopbaan.
      • We willen de activiteiten van het cultuurmenu zoveel mogelijk in het middagprogramma stoppen.
        We zijn daarin afhankelijk van de afspraken met Scala en externe experts.
    • We werken samen met Dynamo, een theaterschool.
      • Op dinsdagmiddagen na schooltijd kunnen kinderen zich meer bekwamen in acteren en bewegen op het toneel.
      • Hiervoor moeten leerlingen zich opgeven. Aan deze naschoolse activiteit zijn kosten verbonden.
    • We werken samen met schouwburg Ogterop.
      • Wat zou het fantastisch zijn als onze leerlingen van groep 8 wederom de eindmusical mogen opvoeren in een echt theater. De ervaringen en samenwerking van vorig schooljaar smaken naar meer.
    • De cultuurcoördinatoren coördineren deze activiteiten.
  • Verwachte resultaten
    • Leerlingen ontdekken waar hun talenten zitten en ontwikkelen deze.
    • Leerlingen waarderen cultuur in de breedste zin van het woord meer dan voorheen.
    • Leerlingen komen in aanraking met een breed cultureel aanbod van onze school (Cultuurmenu i.s.m. Scala).
    • Door de samenwerking met Dynamo hebben onze leerlingen van groep 8 extra kans om hun eindmusical naar een hoger niveau te brengen. (We maken gebruik van hun expertise omdat zij gebruik maken van onze speellokalen.)
    • De eindmusical van groep 8 wordt opgevoerd in schouwburg Ogterop.

 

8.7. Educatief Partnerschap

  • Waarom doen we dit?
    • Onderzoek heeft aangetoond dat ouderbetrokkenheid een zeer positieve invloed heeft op de prestaties en welbevinden van uw kind(eren).
    • In de ‘Coronatijd’ hebben zowel ouders als leerlingen en leerkrachten gemerkt dat we samen aan de ontwikkeling van kinderen werken. Er is daardoor wederzijds waardering ontstaan.
    • Ervaring tijdens de pandemie heeft ons geleerd dat bepaalde communicatie efficiënter kan verlopen via de digitale weg. Middels een enquête, gehouden onder ouders, hebben we inzicht gekregen in de ervaringen en beleving van ouders m.b.t. communicatie.
  • Hoe doen we dit?
    • We nodigen ouders uit bij weekopeningen als dit weer mogelijk is. Elke groep verzorgt één keer jaar een weekopening.
    • We organiseren i.s.m. een kerkelijke gemeente samen een kerk-&schooldienst
    • We behouden het ouder- en leerlingpanel en zetten deze (eventueel digitaal) voort
    • De oudervertelgesprekken aan het begin van het cursusjaar vinden fysiek plaats.
      We hechten waarde aan het persoonlijke fysieke contact tussen ouders en leerkrachten m.b.t. dit aspect.
    • We vragen hulpouders bij het crea-uur
    • We geven ouders van de groepen 1 de mogelijkheid een kennismakingsavond te organiseren om elkaar beter te leren kennen. Organisatie en uitvoering liggen bij de ouders.
    • In samenwerking met de activiteitencommissie worden feesten en vieringen uitgevoerd (zoals het ‘oranjefeest’, kerst- en/of paasviering, Sinterklaas enz…. )
    • We vieren tenminste één kerkelijk feest samen met ouders.
    • Wanneer de school geen vervanger kan vinden voor een afwezige leerkracht zal de school (bij langdurige ziekte) de koers m.b.t. ‘leren op afstand’ voortzetten. Dat betekent dat leerlingen dan thuisblijven. Tevens betekent dit voor de leerkrachten dat ze e.e.a. klaarzetten (event. online) zodat de leerlingen thuis kunnen leren. Onze ervaringen, gedurende het ‘Coronatijdperk’, hierin zijn positief.
    • Daar waar nodig doen leerkrachten graag een beroep op u om uw kind(eren) thuis en/of op school even extra te helpen. Te denken valt dan bijvoorbeeld bij ziekte en/of extra hulp om zelfvertrouwen van uw kind(eren) op te bouwen.
    • Ouders kunnen aangeven hoe zij een contactmoment (zoals een tien-minuten-gesprek/rapportbespreking) met de leerkracht willen laten plaatsvinden. Dit kan via de digitale weg, maar eventueel ook fysiek als school en/of ouders dit op prijs stellen.
    • Communicatie op groepsniveau vindt vanuit school wekelijks plaats om zo de e-mailcorrespondentie vanuit school te beperken (dit n.a.v. reacties vanuit ouders in de enquête).
  • Verwachte resultaten
    • Ouderbetrokkenheid is gelijk gebleven c.q. gegroeid.
    • We zijn flexibeler in vormen van communicatie zoals TEAMS en weekjournaals op groepsniveau.
    • Ouders en leerkrachten trekken gezamenlijk op m.b.t. ontwikkeling van hun kind(eren).
    • Communicatie vanuit school wordt eenduidiger en ‘rustiger’

 

8.8. Betekenisvol zijn in onze wereld (burgerschap en ondernemerschap)

  • Waarom doen we dit?
    • Vanuit onze identiteit voelen we ons geroepen om handen en voeten te geven hieraan.
    • We willen leerlingen laten zien en leren dat het leven ook waarde(n)vol is door iets voor een ander te doen zonder ervoor betaald te worden.
    • Door een actieve rol in de samenleving in te nemen kunnen leerlingen leren dat ‘de winst’ welke soms in geld wordt uitgedrukt ten goede komt aan een goed doel/bepaalde doelgroep.
  • Hoe doen we dit?
    • Leerlingen werken mee aan goede doelen-acties vanuit school (zoals Kinderpostzegels, Wandelen/Schaatsen voor water enz… ).
    • Een aantal groepen uit de onderbouw gaan naar bejaardentehuizen (i.v.m. St. Maarten).
    • Ons schoolkoor gaat tijdens de kerstperiode zingen in een bejaardentehuis.
    • Leerkrachten zorgen voor tenminste vier ‘kerstpakketten’ voor gezinnen van onze school die dit nodig hebben.
    • Een aantal groepen uit de middenbouw gaan de jaarlijkse pannenkoekendag verzorgen in een bejaardentehuis.
    • Leerlingen maken het plein (en de omgeving van de school) schoon (op vrijwillige basis) met het daarvoor aangeschafte materiaal.
    • In de bovenbouw bezoekt elke klas tenminste één bedrijf om daarvan te leren.

 

8.9.1 Gezonde school

  • Waarom doen we dit?
    • Onderzoek heeft aangetoond dat gezonde voeding en bewegen van invloed is op leerprestaties van leerlingen.
    • We willen hierin de randvoorwaarden positief beïnvloeden.
    • We willen deze visie al op jonge leeftijd ten uitvoer brengen
      (zie 8.13.2. - peutergym en peuterdans)
  • Hoe doen we dit?
    • School geeft zich op voor schoolfruit (Europese subsidie).
    • Regelmatig zal in de nieuwsbrief aandacht besteed worden aan het belang van gezonde voeding en bewegen.
    • We stimuleren ouders om tijdens de kleine en grote pauze aandacht te besteden aan het meegeven van gezonde voeding.
    • De school legt haar visie t.a.v. gezonde voeding en spelen vast in een beleidsdocument. Wij vinden dat het eten en spelen onderdeel is van het lesprogramma van onze school.
    • Elke week wordt tenminste één les voor de groepen 1 t/m 8 verzorgd door de vakdocent bewegingsonderwijs. Hiervoor wordt een schema vastgesteld.
    • Eigen leerkrachten geven zelf de ‘resterende’ gymlessen.
    • De groepen 3 t/m 8 nemen deel aan de Koningspelen
    • De groepen 5 t/m 8 nemen deel aan de jaarlijkse sportdag.
    • De activiteitencommissie van onze school organiseert onze deelname aan de avondvierdaagse. Alle leerlingen kunnen hieraan deelnemen (na opgave). Meer informatie volgt via nieuwsbrief en/of e-mail.
    • Alle groepen nemen deel aan Swim2Play.
    • De groepen 3 hebben op vrijdagochtend een ‘doe-vrijdag’.
    • De groepen 4 hebben tenminste één keer per week een lesactiviteit buiten met bewegend leren.

       

8.9.2. Peutergym/Peuterdans

  • Waarom doen we dit?
    • We vinden dat goed en gezond bewegen is belangrijk voor peuters. Het heeft een goede invloed op ontwikkeling van de motoriek. Daarnaast heeft het een positieve uitwerking op de hersenontwikkeling van jonge kinderen.
    • We willen de overgang tussen peuterspeelzaal en basisschool verkleinen.
    • We willen met deze activiteit laagdrempelig werken naar ouders met jonge peuters.
    • We willen de visie van de gezonde school al op jonge leeftijd ten uitvoer brengen.
  • Hoe doen we dit?
    • Ook dit cursusjaar zal peutergym op woensdagen worden aangeboden om 9.00 uur en om 9.30 uur in onze speellokalen. Deelname hieraan is gratis.
      Peutergym wordt gegeven door meester Albert Jan.
      Meer informatie: zie schoolagenda en/of flyer.
    • Peuterdans is een nieuw onderdeel van onze activiteiten welke op woensdagen zal worden uitgevoerd om 9.00 uur en om 9.30 uur in onze speellokalen. Deelname hieraan is gratis.
      Peuterdans wordt gegeven door juf Carmen.
      Meer informatie: zie schoolagenda en/of flyer.
  • Verwachte resultaten
    • Peuters ontwikkelen hun motoriek.
    • Overgang peuterspeelzaal en basisschool is verlaagd omdat peuters (en ouders) het gebouw al ‘kennen’.
    • Ouders en peuters vinden makkelijker hun weg naar de basisschool.
    • Visie van de school is herkenbaar bij (nieuwe) ouders.

 

8.10. Kindcentrum en naschoolse activiteiten

  • Waarom doen we dit?
    • Al jaren is het onze wens om één doorgaande ontwikkelingslijn te kunnen bewerkstelligen voor kinderen in de leeftijd van 0-14 jaar.
    • Daarbij hoort in onze ogen een BSO en het organiseren van naschoolse activiteiten.
    • We vinden het belangrijk dat leerlingen ook na schooltijd gebruik kunnen maken van naschoolse activiteiten om hun talenten verder te ontdekken en te ontwikkelen.
    • We willen in 2023 een totaal dagprogramma kunnen aanbieden waarin onderwijs en opvang hierin met elkaar samenwerken.
    • We willen samenwerken met betrouwbare externe partners.
      Onderwijs staat niet op een eiland.
  • Hoe doen we dit?
    • We werken (daar waar het kan) samen met externe partners zoals KindPunt, Doomijn, Partou, en gastouders.
    • Na schooltijd maakt de BSO (KindPunt) deels gebruik van een aantal ruimtes in ons gebouw zoals speellokalen, keuken e.d. voor naschoolse activiteiten.
    • In het kader van samenwerking tussen de partners in het MFK zullen er een aantal activiteiten worden gepland welke gezamenlijk worden uitgevoerd zoals Sinterklaasinstuif.
    • KC Het Kompas biedt de leerlingen uit de groepen 7 een typecursus aan als naschoolse activiteit. Onze onderwijsassistenten zullen dit proces begeleiden.
      De ouders van de groepen 7 krijgen hierover gerichte informatie.
    • Leerlingen die meer willen doen met toneel/drama kunnen zich opgeven voor de toneelschool Dynamo welke op dinsdagmiddagen na schooltijd in onze speellokalen lesgeeft.
    • Ons schoolkoor en ukelele-lessen zijn ook onderdeel van dit programma.
  • Verwachte resultaten
    • Ouders weten dat hun kind(eren) in vertrouwde handen is/zijn bij één organisatie i.p.v. twee/drie.
    • Ouders hebben één aanspreekpunt voor ontwikkeling van hun kind(eren).
    • Stabiliteit en voorspelbaarheid t.a.v. aanwas van leerlingen.
    • Goede samenwerking tussen partners in het MFK Het Palet.
    • 65 % van de deelnemende leerlingen van groep 6 heeft volgend cursusjaar de typecursus met goed gevolg afgerond.
    • Goede samenwerking met externe partners zoals Scala en Dynamo.

 

8.11. Implementeren nieuwe methode aardrijkskunde

  • Waarom doen we dit?
    • We zijn toe aan een nieuwe methode omdat we ons onderwijs up-to-date willen houden.
    • Het werken met een nieuwe methode zorgt tevens voor vernieuwende inzichten in leerstof en didactiek.
  • Hoe doen we dit?
    • Er is gekozen voor de methode  ‘Wereldzaken’.
    • Wereldzaken leert leerlingen vanuit verschillende invalshoeken naar onderwerpen kijken. Van religie tot klimaat, van grenzen tot landbouw en van grondstoffen tot beroepen. 
    • Groep 5-6 staat in het teken van de eigen omgeving en Nederland.
    • In groep 7 komt Europa aan bod en
    • In groep 8 komt de wereld aan bod.
    • Regio’s worden bekeken vanuit geografisch, economisch en sociaal-cultureel perspectief. 
    • In de lessen zit een grote afwisseling in spelvormen, animaties, filmpjes, proefjes en opdrachten op het digibord. Soms zijn dit opdrachten die kinderen extra uitdagen of die juist een beroep doen op hun creativiteit. 
  • Verwachte resultaten
    • Up-to-date onderwijs voor het vormingsgebied aardrijkskunde

 

8.11. Professionalisering

 “Je leven lang leren” is al enige tijd het motto van het ministerie van onderwijs. Leren kun je van elkaar.

Er is een nascholingsplan opgesteld waarin vermeld wordt welke scholingsmomenten er voor het team, een deel van het team c.q. individueel zijn. De MR heeft ingestemd met dit nascholingsplan.

 

8.12. Bijzondere actviteiten

Ook dit jaar staan er weer allerlei activiteiten op het programma. De activiteiten die nu al bekend zijn vindt u in de jaarkalender. 
Een aantal activiteiten zijn nog niet vermeld, omdat de data hiervoor nog niet bekend zijn.
Voor de actuele agenda verwijzen wij naar de nieuwsbrief en de website.

 

 

 

Documenten