Vormingsgebieden
Godsdienstige vorming
Elke ochtend besteden we een half uur aan godsdienstige vorming met de methode Trefwoord. Vertellen, luisteren, zingen en bidden staan centraal. De Bijbelverhalen leren kinderen hoe ze met God en elkaar omgaan. Wekelijks is er een weekopening, verzorgd door een groep; ouders zijn welkom. Tijdens advent en de lijdenstijd werken we naar Kerst en Pasen toe, met gezamenlijke vieringen waaraan ook ouders deelnemen.
Lezen
Groepen 1-2: kinderen leren begrippen als links/rechts en oefenen visuele en auditieve vaardigheden via spelletjes, puzzels en rijmen. Ze leren letters en luisteren naar verhalen. Wekelijks bezoeken ze de schoolbibliotheek.
Vanaf groep 3: in groep 3 gebruiken we Veilig leren lezen en de aanpak van José Schraven. Er wordt regelmatig getoetst en extra geoefend waar nodig. Vanaf groep 4 werken we met Atlantis voor technisch lezen en leesbegrip.
Nederlandse taal
In groep 1-2 werken we aan beginnende geletterdheid; taalactiviteiten worden doelgericht geobserveerd en geregistreerd in Parnassys. In groep 3 sluit Veilig leren lezen aan bij de taalontwikkeling. Vanaf groep 4 gebruiken we de methode Staal, die aansluit bij de leefwereld van het kind, aandacht geeft aan individuele verschillen, zelfstandig werken en goed spellingsonderwijs.
Rekenen en wiskunde
In groep 3 gebruiken we Semsom, daarna Getal & Ruimte Junior. De methode biedt structuur, herhaling en differentiatie: elke leerling werkt op eigen niveau. Er is extra oefenstof voor sterke en zwakkere rekenaars via Meesterwerk en Niveaulijn. In Junior Cloud Trainer oefenen kinderen spelenderwijs online.
Engels
Alle leerlingen, vanaf groep 1, krijgen 30–45 minuten per week Engelse les met de methode Take it Easy. Zo ontwikkelen ze op jonge leeftijd taalgevoel en zelfvertrouwen in een vreemde taal.
Wereldoriëntatie
We werken met Natuurzaken (biologie), Wijzer, Geschiedenis, Wereldzaken (aardrijkskunde) en Let’s go (verkeer). Deze methodes sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen en stimuleren ontdekkend leren. We maken gebruik van actualiteit, schooltelevisie, Klassentv en de schoolbibliotheek. In groep 1-2 komen thema’s als seizoenen en vervoer aan bod.
Motorische ontwikkeling
In groep 1-2 oefenen kinderen grove en fijne motoriek via gym, buitenspel, tekenen en knutselen. Vanaf groep 3 gebruiken we Pennenstreken en Schrijven in de basisschool. Er is aandacht voor schrijfhouding, materiaalgebruik en de ontwikkeling van een eigen handschrift.
Creatieve en dramatische vorming
Creatieve vorming vindt wekelijks plaats, met technieken als tekenen, schilderen en handvaardigheid. In de bovenbouw werken leerlingen in blokken en rouleren ze per techniek. Ouders helpen hierbij regelmatig.
Dramatische vorming komt terug in vieringen, weekopeningen en de musical van groep 8, die in samenwerking met schouwburg Ogterop wordt opgevoerd. Via het kunstmenu bezoeken leerlingen jaarlijks voorstellingen.
Muzikale vorming
Met de methode EigenWijs digitaal leren kinderen zingen, luisteren en muziek maken. Groepen 3–5 krijgen AMV-lessen van juf Loes. Daarnaast zijn er twee schoolkoren die regelmatig optreden, o.a. tijdens vieringen of in verzorgingshuizen.
Lichamelijke ontwikkeling
Groepen 1-2 werken dagelijks aan motorische vaardigheden, binnen of buiten. Vanaf groep 3 zijn er twee gymlessen per week, deels gegeven door de vakleerkracht Bewegingsonderwijs. We doen mee aan sportdagen en toernooien en alle groepen nemen deel aan Swim2Play in zwembad Hesselingen. Hierbij ligt de nadruk op veiligheid en zelfredzaamheid in het water, niet op het behalen van diploma’s.
Meer weten? Lees dan het uitgebreide verhaal hier verder.