Missies
Het Kompas is een christelijke school. Dit betekent voor ons dat we met elkaar proberen om hetgeen Jezus Christus ons heeft geleerd in praktijk te brengen. Door middel van vieringen, Bijbelverhalen, zingen van liederen en gebed geven we uiting aan onze liefde voor God en de mensen om ons heen. Natuurlijk houdt het hiermee niet op. Ook in ons onderwijs, de opvoeding en omgang met elkaar, vinden we dat het duidelijk moet zijn dat we een school zijn met een christelijke identiteit.
Regelmatig wordt op dinsdag begonnen met een weekopening. Deze weekopeningen zijn verdeeld in onderbouw (groepen 1&2), middenbouw I (groepen 3&4), middenbouw II (groepen 5&6) of bovenbouw (groepen 7&8). Alle groepen zijn een keer per jaar verantwoordelijk voor de vorm en inhoud. De ouders (van de verantwoordelijke groep) worden uitgenodigd om deze vieringen bij te wonen.
Rondom de christelijke feesten, zoals Kerst en Pasen, vinden er op Het Kompas gezamenlijke vieringen plaats. Ook de ouders worden hierbij betrokken.
Uiteraard is er ook aandacht voor onze nationale feestdagen.
Vanuit onze identiteit vinden we het belangrijk dat onze leerlingen hiermee in aanraking komen. Met ‘een goed voorbeeld doet goed volgen’ willen we duidelijk maken dat elk mens mag functioneren in een samenleving waarin normen en waarden als geschreven en ongeschreven regels gehanteerd worden. Het bewust zijn van deze aspecten maakt het bewust positioneren van elk mens mogelijk.
We hebben ons als doel gesteld: ‘Kinderen in een veilige, vertrouwde omgeving begeleiden bij de ontwikkeling van hun eigen mogelijkheden’.
Goed onderwijs kun je alleen geven aan kinderen die met plezier naar school gaan. De sfeer op school moet daarom goed zijn en de kinderen moeten zich veilig en geborgen weten. Vandaar, dat we in overleg met kinderen en ouders de volgende afspraken hebben gemaakt:
- WE VERTROUWEN ELKAAR
- WE HELPEN ELKAAR
- JE SPEELT NIET DE BAAS
- WE LACHEN ELKAAR NIET UIT
- JE BENT NIET ZIELIG
Deze hoofdregels zijn zichtbaar gemaakt middels een aantal posters, die centraal in de school zijn opgehangen.
Voor elke groep zijn meer specifieke klassenregels opgesteld. Deze regels betreffen de gang van zaken in de diverse groepen.
We maken sinds september 2012 gebruik van ruimtes is het Multifunctioneel Kindcentrum “Het Palet”. Onze school heeft in alle facetten meegedacht bij de totstandkoming van dit gebouw.
Zowel de binneninrichting als de buiteninrichting (plein) voldoen aan de nieuwste normeringen omtrent veiligheid. Over het gebruik van de diverse ruimtes hebben we met elkaar afspraken gemaakt.
Kinderen worden uitgedaagd om goed hun best te doen. Het woord ‘presteren’ heeft op onze school geen negatieve klank. Uiteraard op een manier waarbij we rekening houden met individuele verschillen tussen kinderen.
We zijn geen school voor individueel onderwijs. Wel proberen we zoveel mogelijk in te spelen op de verschillen tussen kinderen. Het adaptief (= aanpassend) onderwijs, waarbij de leerkracht uitgaat van de behoeften en mogelijkheden van het kind, zal de komende jaren de nodige aandacht blijven krijgen. Het accent zal hierbij liggen op effectieve instructie en differentiatie in instructie en begeleiding. Computers en tablets spelen bij de effectieve instructie een onderwijskundig ondersteunende rol.
We gaan hoofdzakelijk uit van klassikaal onderwijs. Daarbij willen we ieder kind zoveel mogelijk bieden wat hij/zij nodig heeft. We beseffen maar al te goed dat elk kind anders is. Het onderwijs op onze school is er op gericht dat anders zijn ook mag. De leerkrachten en de kinderen moeten om kunnen gaan met verschillen en die ook accepteren.
Extra instructie en differentiatie in tempo en omvang van de leerstof vloeien daaruit voort. Voor het bijhouden van de individuele ontwikkeling van de kinderen gebruiken we een leerlingvolgsysteem. Waar nodig krijgt een kind extra hulp. Daarvoor kan de groepsleerkracht de hulp inroepen van zijn collega’s en onze interne begeleiders. Samen bekijken ze de mogelijkheden. Indien nodig stelt de leerkracht (i.o.m. de intern begeleider(s)) een handelingsplan op. We doen dat altijd na overleg met de ouders.
De sociaal-emotionele ontwikkeling loopt als een rode draad door ons onderwijs.
Een kind dat zich gewaardeerd en veilig voelt, zal zich goed kunnen ontwikkelen. Het kind zal dan met anderen kunnen spelen en werken, de wereld gaan verkennen, voorstellingsvermogen en creativiteit gaan ontwikkelen. Door het omgaan met anderen en het ervaren van wat er wel en niet mogelijk is, zal het kind zichzelf beter leren kennen, waardoor het ook beter met het onderwijsaanbod om kan gaan.
Daarom zijn we ook alert op problemen die zich op dit gebied voor kunnen doen en proberen we er al het mogelijke aan te doen. Indien het kind extra hulp nodig heeft, kunnen we ook, eventueel met hulp van andere instanties, het kind extra ondersteunen en begeleiden.
We gaan uit van de belevingswereld van kinderen.
We werken hierbij vaak rondom thema’s. Deze worden uitgekozen uit het VVE-programma waaraan de school deelneemt. Daarbij geven we het jonge kind volop de gelegenheid zichzelf te ontwikkelen en te ontplooien.
Het ‘spelen’ in de hoeken, het speellokaal en buiten op het speelplein is een dagelijks terugkerend onderdeel van het onderwijs. Er worden uiteraard ook momenten gecreëerd waarop de kinderen geconcentreerd bezig zijn.
Werken aan kwalitatief goed onderwijs doe je samen. Vandaar dat we als school grote waarde hechten aan betrokkenheid van ouders bij ons onderwijs. We spreken over ouders in de context van educatief partnerschap.
De activiteitencommissie, het ouderpanel en de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad zijn organen waarin ouders zijn vertegenwoordigd.
Maar ook bij het lezen, het documentatiecentrum en handvaardigheid zijn ouders belangrijk bij onze manier van werken.
Met o.a. lessen van de Kanjermethode mogen kinderen ontdekken wie ze zijn. Uitgangspunt hierbij is: We vertrouwen elkaar. De Kanjerlessen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze te maken in hun gedrag. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders.
Onderwijs verandert voortdurend. Per jaar wordt gezamenlijk afgesproken welke veranderingen we willen invoeren. Uitgangspunt is dat de verandering ook een echte verbetering moet zijn. Om hier goed op in te kunnen spelen volgen we als team jaarlijks nascholingscursussen.
Door in te zetten op zelfstandig werken willen we de zelfstandigheid van kinderen groter maken. Het gebruik van dagtaken, uitgestelde aandacht en ‘het blokje’ zijn daarbij hulpmiddelen.
Door kinderen in gesprekken te wijzen op oplossingen worden zij zich bewust van hun eigen mogelijkheden om problemen op te kunnen lossen.
Twee keer per jaar is er een leerlingenpanel waarin we samen met leerlingen zoeken naar mogelijkheden om onze school te verbeteren.