Missies

Ons Kindcentrum is een Christelijk Kindcentrum. Dit betekent voor ons dat we met elkaar proberen om hetgeen Jezus Christus ons heeft geleerd in praktijk te brengen. Door middel van vieringen, Bijbelverhalen, zingen van liederen en gebed geven we uiting aan onze liefde voor God en de mensen om ons heen. Natuurlijk houdt het hiermee niet op. Ook in ons onderwijs, de opvoeding en omgang met elkaar, vinden we dat het duidelijk moet zijn dat we een Kindcentrum zijn met een christelijke identiteit.

Regelmatig wordt op school op dinsdag begonnen met een weekopening. Deze weekopeningen worden per jaargroep gehouden. Alle groepen zijn één keer per jaar verantwoordelijk voor de vorm en inhoud. Weekopeningen worden gevierd met de dezelfde jaargroepen. De ouders/verzorgers (van de verantwoordelijke groep) worden uitgenodigd om deze vieringen bij te wonen. Rondom de christelijke feesten, zoals Kerst en Pasen, vinden er gezamenlijke, Kindcentrum brede vieringen plaats. Ook de ouders worden hierbij zo mogelijk betrokken. Uiteraard is er ook aandacht voor onze nationale feestdagen.

Vanuit onze identiteit vinden we het belangrijk dat onze leerlingen hiermee in aanraking komen. Met ‘een goed voorbeeld doet goed volgen’ willen we duidelijk maken dat elk mens mag functioneren in een samenleving waarin normen en waarden als geschreven en ongeschreven regels gehanteerd worden. Het bewust zijn van deze aspecten maakt het bewust positioneren van elk mens mogelijk.

We hebben ons als doel gesteld: ‘Kinderen in een veilige, vertrouwde omgeving begeleiden bij de ontwikkeling van hun eigen mogelijkheden’.

Goed onderwijs kun je alleen geven aan kinderen die met plezier naar school gaan. De sfeer in het Kindcentrum moet daarom goed zijn en de kinderen moeten zich veilig en geborgen weten. Vandaar, dat we in overleg met kinderen en ouders de volgende afspraken hebben gemaakt:

  • WE VERTROUWEN ELKAAR
  • WE HELPEN ELKAAR
  • JE SPEELT NIET DE BAAS
  • WE LACHEN ELKAAR NIET UIT
  • JE BENT NIET ZIELIG

Deze hoofdregels komen vanuit de Kanjermethode. Voor elke groep zijn meer specifieke klassenregels opgesteld. Deze regels betreffen de gang van zaken in de diverse groepen.

De sociaal-emotionele ontwikkeling loopt als een rode draad door ons onderwijs en in de opvang. Een kind dat zich gewaardeerd en veilig voelt, zal zich goed kunnen ontwikkelen. Het kind zal dan met anderen kunnen spelen en wer­ken, de wereld gaan verkennen, voorstellingsvermogen en creativiteit gaan ontwikkelen. Door het omgaan met anderen en het ervaren van wat er wel en niet mogelijk is, zal het kind zichzelf beter leren kennen, waardoor het binnen de school en de opvang beter met onderwijsaanbod, spel en ontspanning kan omgaan.

  • We werken aan een veilige, vertrouwde en kindvriendelijke schoolomgeving

We maken sinds september 2012 gebruik van ruimtes in het Multifunctioneel Kindcentrum “Het Palet”, in 2020 versterkt met de opvang in Kindpunt Zuid. Zowel de binneninrichting als de buiteninrichting voldoen aan de normeringen omtrent veiligheid. Over het gebruik van de diverse ruimtes hebben we met elkaar afspraken gemaakt.

Kinderen worden uitgedaagd om goed hun best te doen. Het woord ‘presteren’ heeft op ons Kindcentrum geen negatieve klank. Uiteraard op een manier waarbij we rekening houden met individuele verschillen tussen kinde­ren. We zijn geen school voor individueel onderwijs. Wel proberen we zoveel mogelijk in te spelen op de verschillen tussen kinderen. Het adaptief (= aanpassend) onderwijs, waarbij de leerkracht uitgaat van de behoeften en mogelijkheden van het kind, zal de komende jaren de nodige aandacht blijven krijgen. Het accent zal hierbij liggen op effectieve instructie en differentiatie in instructie en begeleiding. Computers en tablets spelen bij de effectieve instructie een onderwijskundig ondersteunende rol. Daarnaast legt de school zich toe op het coöperatief werken en leren omdat we onze leerlingen een goede basis mee willen geven voor een samenleving waarin samenwerken een belangrijk gegeven kan zijn.

Ieder kind heeft zijn eigen ontwikkelingstempo. De pedagogisch medewerker kijkt goed naar ieder kind en biedt spelmateriaal aan dat aansluit bij diens ontwikkelingsfase. De pedagogisch medewerker stimuleert het kind om zelf kenbaar te maken wat het wil. Een kind dat zegt ’’Ik heb dorst’’, wordt gevraagd ’’Wat wil je?’’, zodat het kind leert te verwoorden dat het graag een beker drinken wil.

‘’Ieder kind is uniek en heeft het recht te ontdekken wie hij/zij is. De pedagogisch medewerker is een professional die het kind ondersteunt, stimuleert en motiveert. De kernwaarde is respect. Respect in omgang met volwassenen en kinderen, met elkaar, materialen, de omgeving en de natuur.

Binnen PlusKinderopvang wordt op alle kinderopvanggroepen en binnen elk peuterarrangement met de methode Piramide gewerkt. Piramide is een educatief concept voor jonge kinderen. Het helpt pedagogisch medewerkers om kinderen goed te begeleiden in de ontwikkeling. Door combinaties van activiteiten en spel krijgen ze in een veilige omgeving grip op de wereld.

We gaan hoofdzakelijk uit van klassikaal onderwijs. Daarbij willen we ieder kind zoveel mogelijk bieden wat hij/zij nodig heeft. We beseffen maar al te goed dat elk kind anders is. Een goede leerkracht maakt in onze ogen het verschil. Het onderwijs op onze school is er op gericht dat anders zijn ook mag. De leerkrachten en de kinderen moeten om kunnen gaan met verschillen en die ook accepteren.

Extra instructie en differentiatie in tempo en omvang van de leerstof vloeien daaruit voort.  

Voor het bijhouden van de individuele ontwikkeling van de kinderen gebruiken we een leerlingvolgsysteem. Waar nodig krijgt een kind extra hulp. Daarvoor kan de groepsleerkracht de hulp inroepen van zijn collega’s en onze interne begeleiders. Samen bekijken ze de problemen. Indien nodig stelt de leerkracht (i.o.m. de intern begeleider(s)) een handelingsplan op. We doen dat altijd na overleg met de ouders.

De sociaal-emotionele ontwikkeling loopt als een rode draad door ons onderwijs. Een kind dat zich gewaardeerd en veilig voelt, zal zich goed kunnen ontwikkelen. Het kind zal dan met anderen kunnen spelen en werken, de wereld gaan verkennen, voorstellingsvermogen en creativiteit gaan ontwikkelen. Door het omgaan met anderen en het ervaren van wat er wel en niet mogelijk is, zal het kind zichzelf beter leren kennen, waardoor het ook beter met het onderwijsaanbod om kan gaan.

Daarom zijn we ook alert op problemen die zich op dit gebied voor kunnen doen en proberen we er al het mogelijke aan te doen. Indien het kind extra hulp nodig heeft, kunnen we, eventueel met hulp van andere in­stanties, het kind extra ondersteunen en begeleiden.

We gaan uit van de belevingswereld van kinderen.

We werken bij het jonge kind vaak rondom thema’s. Deze worden uitgekozen in samenspraak met de leerlingen, om zo dicht aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen. Daarbij geven we het jonge kind volop de gelegenheid zichzelf te ontwikkelen en te ontplooien.

Het ‘spelen’ in de hoeken, het speellokaal en buiten op het speelplein zijn dagelijks terugkerende onderdelen van het onderwijs. Er worden uiteraard ook momenten gecreëerd waarop de kinderen geconcentreerd bezig zijn.

Binnen de opvang gaan wij onder andere uit van de visie van Reggio Emilia, wat vertaalt wordt als: “Ieder kind is uniek en heeft het recht te ontdekken wie hij is”. De pedagogisch medewerker is een professional die het kind ondersteunt, stimuleert en motiveert. De kernwaarde is respect. Respect in omgang met volwassenen en kinderen, met elkaar, materialen, de omgeving en de natuur.’

Werken aan kwalitatief goed onderwijs en goede opvang doe je samen. Vandaar dat we als Kindcentrum grote waarde hechten aan betrokkenheid van ouders bij ons onderwijs en opvang. We spreken over ouders in de context van educatief partnerschap.
De activiteitencommissie en (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad zijn organen binnen school waarin ouders zijn vertegenwoordigd. Maar ook bij het lezen, het documentatiecentrum, handvaardigheid en het ouderpanel zijn ouders belangrijk bij onze manier van werken.

Bij de opvang is het met name de oudercommissie waarin ouders kunnen meedenken.

  • We zijn een Kanjerschool

Met o.a. lessen van de Kanjermethode mogen kinderen ontdekken wie ze zijn. Uitgangspunt hierbij is: We vertrouwen elkaar. De Kanjerlessen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze te maken in hun gedrag. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten, pedagogisch medewerkers als ouders.

Onderwijs en opvang veranderen voortdurend. Per jaar wordt gezamenlijk afgesproken welke veranderingen we willen invoeren. Uitgangspunt is dat de verandering ook een echte verbetering moet zijn. Om hier goed op in te kunnen spelen volgen we als team jaarlijks nascholingscursussen.

Door in te zetten op zelfstandig werken en spelen willen we de zelfstandigheid van kinderen groter maken. Het gebruik van dagtaken, uitgestelde aandacht en ‘het blokje’ zijn in het onderwijs hulpmiddelen. In de opvang wordt bijvoorbeeld het smeren van de eigen boterham gestimuleerd.

  • We willen kinderen leren (zelf) problemen op te lossen

Door kinderen in gesprekken te wijzen op oplossingen worden zij zich bewust van hun eigen mogelijkheden om problemen op te kunnen lossen.

  • We werken samen met kinderen

Twee keer per jaar is er op school een leerlingenpanel waarin we samen met leerlingen zoeken naar mogelijkheden om ons Kindcentrum te verbeteren.