Passend onderwijs

Bij passend onderwijs gaat het niet alleen om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, maar ook om hoog- en meerbegaafde kinderen. Deze leerlingen kunnen vastlopen in motivatie, faalangst of sociale aansluiting. Via het leerlingvolgsysteem signaleren we kinderen die uitblinken; zij krijgen extra of verdiepend werk en soms een aangepast programma.

Verbredingsgroep – Kwadraat

Voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, is er een verbredingsgroep. Juf Annika (gr. 1–4) en juf Hieke en juf Annelies (gr. 5–8) begeleiden deze leerlingen wekelijks met materialen zoals Levelwerk.

Plusgroep – Kwadraat

Daarnaast biedt Stichting KindPunt een bovenschoolse plusklas, waar hoogbegaafde leerlingen één dagdeel per week samenkomen op KC Anne Frank. De nadruk ligt op persoonlijke, sociale en creatieve ontwikkeling. Ouders verzorgen zelf het vervoer.

Meerbegaafde leerlingen – Kwadraat

Voor leerlingen die structureel meer uitdaging nodig hebben, is er de afdeling Kwadraat op KC De Akker. Plaatsing gebeurt in overleg met ouders en school.

Praktisch leren

Voor praktisch ingestelde leerlingen is er de PlusKlusKlas, waar ze wekelijks via opdrachten en bedrijfsbezoeken leren. Meester Jorrit is coördinator.

Dyslexieklas

Leerlingen met dyslexie kunnen wekelijks deelnemen aan de dyslexieklas, onder begeleiding van juf Jessica, onze specialist.

Doubleren

Wanneer een kind achterblijft in ontwikkeling of sociaal-emotioneel, kan in overleg met ouders besloten worden tot doublure. Dit gebeurt alleen als het duidelijk in het belang van het kind is.

Begeleidingsteam

De groepsleerkracht is primair verantwoordelijk voor de begeleiding, ondersteund door intern begeleiders (juf Annemarie voor gr. 1–4 en juf Janet voor gr. 5–8), remedial teachers en onderwijsassistenten. De intern begeleiders coördineren zorg, toetsen, dossiers en overleg met externe instanties. De remedial teacher biedt extra hulp binnen of buiten de klas; onderwijsassistenten ondersteunen de leerkracht en geven kleine groepjes les.

Onderwijsarrangementen

Scholen hebben zorgplicht en moeten ieder kind een passende plek bieden. Binnen het samenwerkingsverband beslist de Commissie Arrangeren hierover. Plaatsing hangt af van de mogelijkheden van school, leerkrachten, gebouw en groepssamenstelling. Evaluatie vindt regelmatig plaats met ouders.

Groepsgrootte en verwijzing

Groepsgrootte kan invloed hebben op het welbevinden. Specifieke zorg wordt geboden via handelingsplannen. Door het beëindigen van NPO-gelden zijn de groepen weer groter. Wanneer passend onderwijs niet meer mogelijk is, wordt in overleg met ouders gezocht naar een andere school binnen het samenwerkingsverband.

Inclusiever onderwijs

In de regio Meppel werken basisscholen en de Reestoeverschool samen om leerlingen met extra zorg langer op de basisschool te houden. Het beleid is vastgelegd in het zorgplan.

Leerlinggegevens

Alle leerlinggegevens worden veilig opgeslagen in Parnassys. Gegevens worden alleen met toestemming gedeeld. Bij overstap naar een andere school wordt een onderwijskundig rapport opgesteld en besproken met ouders.

Naar het voortgezet onderwijs

De doorstroomtoets is verplicht, maar wordt gezien als momentopname. Het schooladvies is gebaseerd op het leerlingvolgsysteem, aanvullende toetsen, werkhouding en overleg met ouders. Ouders ontvangen begeleiding bij de keuze voor het VO, en het volledige verwijzingsprotocol staat op de website.