Protocol verwijzing basisonderwijs-voortgezet onderwijs

Bij de verwijzing van leerlingen naar het voortgezet onderwijs willen we graag samen met de ouders een zo goed mogelijke keuze maken voor het kind. De school heeft hierin een adviserende rol.

Instrumenten die wij gebruiken

  • Leerling In Beeld (LIB)

  • De plaatsingswijzer PO-VO

  • Een voorlichtingsavond voor ouders (van groep 8)

  • De verplichte doorstroomtoets

  • Open dagen

  • Oudergesprekken

  • Adviesgesprekken

  • Onderwijskundige rapporten

Routekaart

1. Informatie & Pré-advies

  • Ouders ontvangen tijdens de contactmomenten informatie over de vorderingen van hun kind.

  • N.a.v. de resultaten van de toetsen (van groep 6 en 7) en de schoolvorderingen wordt tijdens de tweede rapportbesprekingen in groep 7 een pré-advies voor het voortgezet onderwijs gegeven.

2. Oriëntatie in groep 8

  • In groep 8 wordt aan leerlingen informatie verstrekt over het voortgezet onderwijs.

  • In groep 8 kunnen ouders zich oriënteren op het voortgezet onderwijs tijdens een informatieavond in januari.

  • Ouders en kinderen kunnen verschillende scholen bezoeken tijdens open dagen. Het pré-advies (van groep 7) kan hierbij als uitgangspunt dienen.

  • De school maakt een afweging m.b.t. deelname aan activiteiten die door het VO worden georganiseerd onder schooltijd (bijv. open lessen, open dagen, kennismakingsmomenten).

3. Advies & Administratie

  • In februari worden de ouders uitgenodigd voor een zogenaamd ‘verwijzingsgesprek’.

  • Ouders vullen n.a.v. de gegeven informatie het aanmeldingsformulier in en leveren dit in bij school.

  • De school geeft uiterlijk 1 maart het besproken advies door via ROD (Register Onderwijsdeelnemers) in Parnassys.

  • De school zet het onderwijskundig rapport digitaal klaar in OSO (Overstap Service Onderwijs).

  • De school verstuurt uiterlijk 1 april het onderwijskundig rapport via OSO en zorgt voor de verzending van de aanmeldingsformulieren naar de betreffende scholen.

Extra Informatie

Leerling in Beeld (LIB)

Met name de toetsscores van groep 6, 7 en 8 zijn hier van belang.

Voorlichtingsavonden voor ouders van groep 8

(originele tekst blijft behouden)

De verplichte doorstroomtoets

  • De doorstroomtoets wordt in de maand februari afgenomen.

  • Het advies van de basisschool is leidend. Het voortgezet onderwijs zal uitgaan van het advies van de basisschool.

  • De uitslag van de doorstroomtoets is een tweede gegeven.

  • Hoger resultaat dan het eindadvies → advies moet heroverwogen worden.

  • Lager resultaat → advies verandert niet.

Open dagen

  • Medio januari wijzen we op het belang van het bezoeken van de Open Dagen van het vervolgonderwijs in de regio.

  • N.a.v. het voorlopige advies (groep 7) en de toetsgegevens van CITO (welke vermeld worden in het rapport van de leerling) kunnen ouders gericht kijken op de scholen.

  • Het staat ouders en kinderen vrij die scholen te bezoeken die zij willen.

Oudergesprekken

Tijdens de contactmomenten (tienminutengesprekken, rapportbesprekingen en inloopuren) worden ouders geïnformeerd over de vorderingen van hun kind.
Hierin komen zowel cognitieve als sociaal-emotionele aspecten aan bod.

Verwijzingsgesprekken

  • In februari worden ouders van groep 8 uitgenodigd voor een adviserend gesprek m.b.t. de verwijzing naar het voortgezet onderwijs.

  • In dit gesprek worden onder andere de resultaten van Leerling in Beeld besproken.

  • Met behulp van deze data en de observaties van leerkrachten licht de groepsleerkracht het advies toe (na overleg met leerkracht en intern begeleider).

  • Tijdens dit gesprek ontvangen leerling en ouders het aanmeldingsformulier van de gekozen school.

  • Ouders leveren dit formulier weer in bij de leerkracht van groep 8.

  • KC Het Kompas zorgt voor tijdige verzending naar de scholen voor voortgezet onderwijs.

Onderwijskundige rapporten

  • Voor 1 april zet de school het onderwijskundig rapport klaar in Parnassys/OSO.

  • VO-scholen kunnen dit rapport digitaal ophalen via OSO.

Terugkoppeling vanuit het VO

De scholen voor voortgezet onderwijs houden de basisscholen op de hoogte van de resultaten van leerlingen.
Regelmatig worden rapportpunten en eindresultaten gedeeld, waaronder:

  • Wie geslaagd is

  • Wie moet doubleren

  • Wie overstapt naar een ander schooltype

  • Wie de school verlaat